Türk gıda ürünleri Amerikalı şeflerin menülerinde yerini aldı

19.12.2024 - Perşembe 10:24

Gıda ithalatında dünya lideri olan Amerika Birleşik Devletleri’ne Türk besin eserlerinin ihracatını artırmak maksadıyla Ege İhracatçı Birlikleri’nin Ticaret Bakanlığı desteğiyle 5 yıl evvel hayata geçirdiği Turkish Tastes isimli TURQUALITY Projesi, Türk lezzetlerinin Amerikalı şefler menülerinde daha ağır kullanılmasını ve ABD’ye besin ihracatımızın artmasını beraberinde getirdi.

 

 

Türk besin eserlerinin ABD’ye ihracatı 5 yıllık periyotta 800 milyon dolardan 1,5 milyar dolar düzeyine çıkarken, TURQUALITY Projesi kapsamında Ege İhracatçı Birlikleri’nin Türkiye’de ağırladığı Amerika Aşçılar Federasyonu geçmiş dönem Başkanı Thomas Macrina, TURQUALITY Projesiyle Türk besin eserleriyle tanıştıktan sonra menülerinde Türk besin eserlerini daha fazla kullanmaya başladığını lisana getirdi.

 

 

“Levrek, zeytinyağı, kuru incir en çok kullandığım lezzetler” diyen Macrina, “Türk eserlerinin lezzeti ve tazeliği çok düzgün. Türk zeytinyağını öteki ülkelerin zeytinyağlarından ayırt edecek pozisyona geldim. Türk kuzusu dünyada tartışmasız 1 numara. Türkiye’deki kuzu etinin lezzeti dünyanın hiçbir yerinde yok. TURQUALITY Projesiyle kurduğumuz güçlü bağlar Türk ihraç eserlerinin ABD pazarında daha güçlü temsilini beraberinde getirecek. Çok yakında birinci zeytinyağı siparişimizi vereceğiz. Türk markalı zeytinyağları ABD’ye gidecek. Zeytinyağlarını kuru meyve barları takip edecek. Zeytinyağı ve kuru meyve barları öteki Türk besin eserlerine öncülük yapacak. Başka besin eserlerinin ABD’ye gitmesi daha süratli yol alacak” dedi.

 

 

Chef Hall of Fame Üyesi ve US Foods Üst Seviye Yöneticisi Anthony M. Rizzo, ABD’de restoranların, otellerin, marketlerin yeni ve kaliteli eserleri ürün gamlarına almak istediklerini, Türkiye’den daha evvel gelen numunelerden talep yarattıklarını, son Türkiye ziyaretlerinin Türkiye’den yeni eserlerin ABD pazarına girmesini sağlayacağının altını çizdi.

 

 

“Türkiye’deki insanların üretimdeki marifetleri bizim ABD pazarında işimizi kolaylaştırıyor” biçiminde konuşan Rizzo şöyle devam etti: “Kaliteli üretim yapan bir tedarikçi bizim işimizi kolaylaştırıyor. Türk üreticilerinin hijyen ve sürdürülebilirliği ciddiye almaları ABD pazarında Türk besin eserlerinin daha fazla temsilini sağlayacak. Türk besin bölümünün ABD pazarında ihracat hacmini 5 milyar dolara çıkarma gayesi son derece gerçekçi.”

 

 

Uçak: “Şeflerle kurduğumuz güçlü bağlar ihracat sayılarımıza yansımaya başladı”

 

 

Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Lider Yardımcısı ve Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Lideri Hayrettin Uçak, ABD pazarında Türk besin eserlerinin pozisyonunu güçlendiren TURQUALITY Projesi kapsamında 5 yıllık devirde Amerikalı şefler, satın almacılar, üniversitelerle güçlü bağlar kurduklarını önümüzdeki yıllarda bu kurulan bağların ihracat sayılarına olumlu yansımalarının görüleceğini vurguladı.

 

 

ABD ve Japonya’daki fuarlarda Amerikalı şeflerle ortak hareket edilecek

 

 

Ege Bölgesi’nin meyve zerzevat mamulleri, kuru meyveler, zeytin ve zeytinyağı, su eserleri ve hayvansal mamuller, odundışı orman eserleri, hububat bakliyat ve yağlı tohumlar başta olmak üzere besin eserleri üretim ve ihracatında Türkiye’de başkan pozisyonda olduğunun altını çizen Uçak, “Türkiye geneli ABD’ye besin ihracatımız 2018 yılında 708 milyon dolar iken 2023 yılı sonunda 1 milyar 712 milyon dolara ulaştı. 2024 yılı sonunda 2 milyar dolara ulaşmayı hedefliyoruz. TURQUALITY Projemizin sonunda 5 milyar dolara yükselmek için büyük adımlar atıyoruz. Bu seyahatte Amerikalı şeflerin bizimle hareket etmesi çok değerli. Projemize verdikleri takviye için teşekkür ediyoruz. Önümüzdeki devirde ABD’de yapacağımız tüm aktiflikleri birlikte yapacağımız üzere, 2025 yılı Mart ayında Japonya’da Türkiye Ulusal İştirak Tertibini yapacağımız Foodex Japan Fuarı’nda da birlikte olacağız” biçiminde konuştu.

 

 

Girit: “ABD’ye hava kargo ile balık ihracatımız sürat kazandı”

 

 

Türk su eserleri ve hayvansal mamuller bölümünün son 25 yılda yaptığı büyük yatırımlarla büyük bir kapasite artışına gittiğini ve yıllık ihracatını 4 milyar doların üzerine çıkararak dünyanın protein açığını kapatır pozisyona geldiğini paylaşan Ege Su Eserleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği Lideri Bedri Girit, Amerika Birleşik Devletleri’nin ihracatta öncelikli gaye pazarlarından biri olduğunu, Türk Hava Yolları Kargo ile ABD’ye taze balık ihracatlarının son yıllarda sürat kazandığını tabir etti.

 

 

Amerikalı şeflere “Ne yaparsanız yapın, nasıl yaparsanız yapın Türk besin eserlerini kullanın” davetinde bulunan Girit, “Levrek ve çipurada Avrupa birincisiyiz. ABD’ye ihracatta da levrek ve çipura öne çıkıyor. Son devirde Türk somonu ihraç etmeye başladık. Peynir eserlerimiz yöresel marketlerde raflarda yerini alıyor. Nizamlı olarak bal ve yumurta ihraç eder hale geldik. Protein asıllı beslenme obeziteyi engelliyor. Eserlerimizin içindeki bedelli yağ asitleri beyin işlevlerine direkt katkı sağlıyor ve akıllı kuşakların yetişmesini sağlıyor. ABD pazarında pazarlama faaliyetlerimize katkı sağlayan şeflere başka ayrı teşekkür ediyoruz.” dedi.

 

 

13-19 Aralık 2024 tarihlerinde Türkiye’ye gelen ABD’li şefler Anthony M. Rizzo ve Thomas Macrina, besin işletmeleri ve restoran ziyaretleri yanında İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Turizm Fakültesi ve Yaşar Üniversitesi Gastronomi ve Mutfak Sanatları Kısmı öğrencileriyle de bir ortaya geldiler.

 

 

 

 

Yaşar Üniversitesi’nde mutfağa girdiler

 

 

Yaşar Üniverisitesi Gastronomi ve Mutfak Sanatları Kısmı öğrencileriyle mutfağa giren şefler öğrencilerin simit ve boyoz imaline eşlik ettiler.

 

 

Yaşar Üniversitesi Gastronomi ve Mutfak Sanatları Kısmı Lideri Prof. Dr. Seda Genç, akademik takımlarıyla ve öğrencileriyle Turkish Tastes Projesinin paydaşı olmaktan memnun olduklarını, bundan sonraki süreçte iş birliklerinin artarak sürmesini istediklerini lisana getirdi.

 

 

Yaşar Üniversitesi Gastronomi ve Mutfak Sanatları Kısım Lideri Prof. Dr. Seda Genç, “Yaşar Üniversitesi Gastronomi ve Mutfak Sanatları Yönetici Şefi Selin Güloğlu önderliğinde, Türkiye’nin besin ihracatında öncü markalarından Pınar’ın ABD pazarında yer alan eserlerinden öğrencilerimiz tarafından hazırlanan kahvaltı menüsünde simit, boyoz, karakılçık ekmeği, menemen, peynir çeşitleri ve höşmerim yer aldı. Öğrencilerimiz, Amerikalı şeflere İzmir’in lezzetlerini sundu” diye kelamlarını noktaladı.

 

 

İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Mehmet Emre Güler ise; turizm kesiminin çarpan tesirine sahip olduğunu, turizm bölümünde besinden inşaata onlarca kesimin katma bedel ürettiğinin altını çizdi. Güler, “Amerikalı şeflerin Türk üzere Turkish Tastes Projesini sahiplenmiş olmaları Türkiye için çok değerli. Sektörel zenginlikleri satışa dönüştürmemiz gerekiyor. Bu projenin muvaffakiyete ulaşması için her türlü dayanağı vermeye hazırız” dedi.

 

 

Amerikalı şeflerin Yaşar Üniversitesi’ndeki programına; Yaşar Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Levent Kandiller, Ege Su Eserleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği Lideri Bedri Girit, Ege Su Eserleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği Lider Yardımcısı Melih İşliel, Yaşar Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Yüksek Okulu Müdürü Prof. Dr. Ferika Özer katılan isimler oldu.

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı